torsdag 27 augusti 2009

Om fulhet - Umberto Eco



Den här boken fascinerar mig enormt. Den är äcklig, stötande och innehåller homofobi, rasism, kvinnofientlighet, lyteskomik och ändå kittlande intressant. Normen= den vite mannens syn på vad som är fult skildrat genom århundranden. Speciellt 1500 talet verkar ha varit en tid som klasskillnaderna gjorde att häcklandet och hatet av åldrande, sjuka och fula människor till något normalt.

Jämför med ironin och häcklandet av whitetrash som finns idag i dokusåpor och humorprogram och man kan hitta paralleller med vad som tidigare förekommit. Samma sak fast i olika skepnader. Rätt ruggiga insikter egentligen. Bortsett mina djupare funderingar kring detta är detta en bok som jag skulle vill ha- likväl som hans tidigare bok "Om skönhet". Den har jag inte bläddrat i men jag är övertygad om att den kompletterar och balanserar det som finns i "Om fulhet". Ganska uppenbart, eller hur.

Författare:Umberto Eco
Översättare: Barbro Andersson
Förlag: Brombergs


Love this ...me like...
Bild på konstverk i boken ,Om fulhet; Quentin Matsys tavla The Ugly Duchess 1525-30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar