måndag 14 september 2009

Cowboy för en dag




Nu har jag äntligen gjort det- varit cowboy för några timmar. Kanske inte kastat lasso och skrikit Yiiiiihaaaa men väl naturridning i äkta westernstil. Jag och en arbetskamrat var i Sörmlands skogar och fick en härlig höstdag i strålande sol. Mina planer har alltid varit att få så många upplevelser som möjligt- en har alltid varit just western ridning. Filosofin i de olika ridstilarna är milsvida. Som barn blev jag strängt, militäriskt uppfostrad i den gamla skolan,(engelsk ridning). Nu tvingades jag tänka helt om. Här gällde inga skänklar och hårda tygeltag.
Nej ,här var rösten, mjuka handrörelser och fördelning av tyngd som gällde. Jag var allt lite pirrig innan, att jag skulle göra allt helgalet men efter ett tag kändes det som om jag var född i en westernsadel. Pussandet, hoandet och att hålla tyglarna och styra dem som med en joystick, så självklart allt kändes! Jag har fått nya insikter och ny kunskap som jag ska bära med mig och det kommer absolut bli fler turer i skogarna på detta fantastiska djur- hästen!
So long-  for now- Se ya, Yihaaa!

Foto: Anna Elbkvist och www.ulvstorp.se
Bildbearbetning: Sandkrabban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar